Cambodia en Vietnam (zonder Hanoi en Halong Bay) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marnou - WaarBenJij.nu Cambodia en Vietnam (zonder Hanoi en Halong Bay) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marnou - WaarBenJij.nu

Cambodia en Vietnam (zonder Hanoi en Halong Bay)

Door: Marnou

Blijf op de hoogte en volg Marnou

18 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Hey!

Het is alweer een tijdje geleden maar dan nu eindelijk weer een blogje! Thanks voor de leuke reacties :) Dit is wel een hele lange blog omdat het zo lang geleden is dat ik de vorige blog heb geschreven en we veel gedaan hebben! Dus ga ervoor zitten :P!

De busreis naar Cambodja was goed tot aan de grens. Daar moesten we er allemaal uit om ons visum te regelen en werden we verteld dat we Thaise bad moesten pinnen om dat zo om te wisselen in Cambodja, want daar hoefden we dan niets extra's voor te betalen. Er zouden namelijk bijna geen bankautomaten zijn in cambodja en als die er waren zouden we er heel veel extra over moeten betalen om te kunnen pinnen. Bovendien kon je dan ook nog eens alleen in dollar pinnen en dan zou je, volgens hun, afgezet worden in Cambodja met alles. Dus wij dachten er goed aan te doen voldoende Thaise bad te pinnen en dat daarna om te wisselen in cambodiaanse riel. Het duurde echt iets van een half uur ofzo voordat die man klaar was met praten en uitleggen (telkens maar blijven herhalen enzo!). Eenmaal de grens over moesten we dus ons geld daar wisselen, maar na even te checken bleek de koers daar echt veelste laag. Dus wij opzoek naar een ander plekje om ons geld te wisselen, maar daar was die man dus niet van gedient. Maarja wij gaan natuurlijk niet zomaar voor een hele lage koers ons geld inwisselen, dus deden wij het een eindje van het busstation af bij een lokaal wisselkantoortje. Maar die man helemaal pissig!! Helemaal schreeuwen dat we de bus niet meer konden nemen, dat hij ons kaartje had en dat we anders aar naar de politie moesten gaan, maar dat dat toch niets zou helpen. En Judi uitschelden dat we stom waren en dat hij ons alleen maar wilden beschermen haha! Want hij had een taxi voor ons geregeld, maar wij hadden al een buskaartje gekocht, dus wij gaan niet zomaar met een taxi mee waar we waarschijnlijk later ook nog eens extra voor zouden moeten betalen. Dus wij stellig volhoudden dat we met de bus wilden. Dus toen had die man besloten dat hij vanaf nu doof en stom was, dus zei hij niets meer en reageerde hij ook niet meer op ons. Nadat die man ons dus achtergelaten had op het busstation kwam er gelukkig wel een andere man aan die ons wel wilde meenemen met de bus. Dus gelukkig was alles nog goedgekomen, maar wat een gedoe zeg! Achteraf wel grappig :P

Maar na de busrit van nog een aantal uur kwamen we dus aan in Siem Reap. De volgende ochtend zijn we met zonsopgang naar de Ankor temples geweest. Dat is een heel groot gebied met allemaal oude tempels! Echt prachtig! Verder zijn we nog een nachtje gaan stappen. Eerst zaten we bij de Ankor What? bar, de oudste bar van Siem Reap. We zaten daar bij een muur waar allemaal beestjes op zaten, vooral gekko's en sprinkhanen. De gekko's waren nog niet zo'n probleem, maar de sprinkhanen die sprongen nogal eens op je dus dan was het weer gillen en snel opstaan :P moet er wel grappig uitgezien hebben! Na het avondje stappen was het de volgende ochtend weer opstap naar de tempels. En zijn we 's avonds met de bus naar Phnom Penh gegaan. Al vanaf het moment dat we de bus instapten was ik chagerijnig, het was een slaapbus met een soort van tweepersoonsbedjes (waar je nauwlijks met twee personen op kon liggen) aan twee kanten van de bus en ook nog eens boven en onder. Een enorm volle bus dus! Dat was niet een probleem geweest als de airco het ook deed. Het was echt enorm warm in die bus en toen we onze eerste stop bereikte was het zelfs kouder buiten dan binnen (en dan is het echt warm binnen)! De stop was in de middle of nowhere met ook weer enorm veel beestjes waar Natasja nogal panisch voor was, dus die was in ieder geval weer happy om de bus in te stappen :P daar hebben we nog een hele tijd gewacht omdat ze de airco gingen fixen en zijn we weer verder gegaan (gelukkig met een nu wel werkende airco) opweg naar Phnom Penh. Halverwege hoorden we ineens een enorme klap en schoot er een jongen overeind die enorm begon te vloeken (HOOLY SHIITT!!) Hadden we een klapband! Echt bijna geen band meer over! Dus het buspersoneel met man en macht de bus op een krik (terwijl iedereen er nog in zat) en de band verwisselen. Een uur later konden we alweer vertrekken en zijn we met drie uur vertraging (want we zouden rond 1 uur snachts aankomen) om half vijf snachts aangekomen in Phnom Penh.
De volgende dag gelukkig lekker rustig aan gedaan. Naar een tempeltje geweest en even over de central market gestruind en daarna weer lekker het bed in, bijtanken :P Die nacht zijn we er om 2 uur uitgegaan om de voetbalwedstrijd te kijken! Wat langer duurde dan verwacht maar wat wel het kijken waard was!! Dit keer met minder mensen dan in Bangkok, maar wel gezellig (en we hadden de luxe om uit 4 schermen te kiezen :P) Die ochtend lekker utigeslapen en daarna naar de Killing Fields en S21 geweest (een gevangenis waar Cambodianen gemarteld werden tijdens de Khmer Rouge). De Killing fields van Choeung Ek was waar de gevangenen van S21 naartoe werden vervoerd en werden vermoord. We kregen een tocht op recorder en koptelefoon en zijn zo de Killing Fields rondgelopen, eindigent bij een monument waar de schedels, beenderen en kleren van degenen die daar om waren gekomen lagen. Ik vond het echt heel erg indrukwekkend en heftig.

Op maandag hebben we het rustig aan gedaan en verlieten we Cambodia om naar Vietnam door te reizen. Die busrit was wel te doen omdat we geen slaapbus hadden en op een tijd gingen waar niet zoveel mensen voor kozen. Dus hadden we allemaal een zitbank voor onszelf en zijn we heerlijk relaxed in Ho Chi Minh (het vroegere Saigon) aangekomen. Die avond hebben we eerst gezellig nog wat gedronken! In Ho Chi Minh zitten ze bij cafeetjes allemaal op kussentjes op de grond of op van die kleine plastic kinderstoeltjes buiten (echt grappig!) Dus wij daar ook zitten.. word er in een keer geschreeuwd en moeten we snel naar binnen, worden de stoeltjes en tafeltjes ook snel opgeruimd en wordt er even gewacht. Blijkt dat ze dus geen vergunning hebben om op straat die stoeltjes neer te zetten, dus staan ze constant op de wacht voor de politie. En als die er dan aankomt wordt er echt binnen een recordtijd alle stoeltjes en tafeltjes binnengehaald! Echt zoo grappig! En heel raar als je dat voor het eerst meemaakt en niet weet wat er aan de hand is :P! Maarja normaalste zaak van de wereld in Ho Chi Minh :P! Dinsdag zijn we nog naar het War Remnants Museum geweest waar van alles over de Vietnam oorlog stond (tanks, vliegtuigen, foto's, krantenknipsels, pakken etc.) Ook heel indrukwekkend en toch ook weer schokkend wat er allemaal is gebeurd hier nog niet zo lang geleden.

Die avond zijn Judi, Natasja en ik nog naar de Bitexo Financial Tower geweest waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele stad! Ook wilden we eigenlijk nog uitgaan maar we lagen er al vroeg weer in :p In Ho Chi Minh hebben we verder nog een tour gedaan waarmee we naar het Reunification Palace, het postkantoor en de Notre Dame zijn geweest. Met een tourguide die zichzelf heel grappig vond maar de rest van de bus wat minder :P

Als volgende op de planning stond Da Lat! Een klein plaatsje in de bergen waar veel mensen naartoe gaan voor hun huwelijksreis. Echt heel mooi, maar koud en regenachtig. Dus met de lange broek en trui aan (en voor mij is zelfs de sjaal nog tevoorschijn gekomen :P) Daar zijn we maar 1 dagje gebleven, maar het was wel een zeer geslaagd, leuk dagje! We hebben met de "easy riders" (we weten nog steeds niet of het de echt waren of een copycat (zoals zij de anderen noemden ;P)) achterop de motor een tour gedaan langs groente en fruitplantages, zijdeplantages, koffieplantages en een prachtige waterval (Elephant Waterfalls). De rijders waren echt super gezellig en tijdens een kopje poepkoffie (van die beesten die de koffiebonen opeten en weer uitpoepen en dat wordt dan gebruikt voor koffie) kregen we zelfs een klein concertje van een van de rijders (chilli heette hij). Ook zijn we nog door een klein dorpje gegaan waar nog een stam woont. Dat was wel mooi om te zien, maar voelde heel indringerig om zo bij hun in het dorpje binnen te walsen. Maar het was echt een super leuk dagje, langs een leuke weg (die nog in aanmaak was :P) en met gezellige motorrijders. Wel een stukje in de regen, maar daar kregen we prachtige regenponcho's voor :P

Het was zo'n geslaagd dagje dat we voor de volgende dag ook maar geboekt hadden om met hun naar Na thrang te gaan. Judi en Elles zouden zelf met de scooter gaan (die hier ook 100 km/uur kan) en Natasja en ik zouden achterop gaan. Maar nog geen 5 minuten van het hostel af moesten we stoppen omdat het knipperlicht van Elles' dr scooter het niet deed, en elke keer als ze het gas losliet de scooter uitviel. Dus niet echt geweldig om zo een hele dag mee door de bergen te rijden. Na zeker een half uur discussieren was besloten om 1 scooter te houden en dat Elles en Judi dan zouden wisselen halverwege en dat er een easyrider bijkwamt om Elles/Judi achterop te nemen. In het begin waren we er niet zo happy mee, maar de easyrider die erbij kwam was echt een leuk en grappig oud mannetjes. Dus dat fleurde ons weer helemaal op. Onderweg zijn we nog gestopt bij een andere waterval (minder mooi en veel touristischer dan de Elephant Waterfalls) maar zijn we wel met een rodelbaandingetjes weer omhoog gegaan (want het was een heel eind naar beneden) :P. Verder hebben we onderweg nog een aantal stops gemaakt bij een lokaal restaurantje, een verlaten stamhuisje en bij prachtig uitzicht over de bergen en dallen!! Ondertussen ook nog veel lol gehad met de motorrijders! Langs prachtige rijstvelden en mooie wegen kwamen we uiteindelijk aan in Na Thrang!

In Ho Chi Minh hadden we van een man gehoord dat je heel goed kon uitgaan in Na Thrang en dat je eerst goedkoop moest drinken bij de Why Not? bar en daarna (als het een zaterdag is, wat het ook was :P) naar de Sailing Club op het strand moest gaan want daar was zaterdags altijd een geweldig strand feest! Dus wij met goede zin naar de Why Not? bar waar we nog even gekaart hebben (geshithead :P) maar waarna we ons niet echt helemaal uitganerig voelde (Judi was ziek en Natasja was vaak op het toilet te vinden; moest er even bij van Judi :P) en dus hebben we besloten om ook maar een lekker nachtje bij te tanken van al dat reizen en een andere keer uit te gaan :)! We sliepen op een dorm met een engelsman, twee australische meiden en twee zweedse jongens. Toen we daar weer aankwamen om ons bed in te duiken waren de twee australische meiden zich nog aan het optutten om uit te gaan en probeerde ze in al hun dronkenheid ons ook nog mee te krijgen. Maar dat lukte helaas (voor hun) niet, maar het was wel grappig om te zien :P! De dag daarop hebben we heerlijk gebakken op het strand en hebben we 's avonds de slaapbus genomen naar Hoi An.

We dachten dat we de ergste busrit al achter de rug hadden gehad, maar deze topte hem echt! We hadden wel dezelfde chille bus die we ook hadden van Ho Chi Minh naar Da Lat. Dat was een slaapbus waar iedereen z'n eigen bedstoel had, wat heel chill lag! Maar deze keer lagen we èn boven èn achterin! Terwijl we geboekt hadden om in ieder geval onderin te liggen, maar toen de busman ons onze plekken aanwees was er geen argument meer tussen te krijgen en heeft ie ons naar onze plekken toegeschreeuwt als het ware (hij kon geen engels dus was gewoon een boze blik, een wijzende vinger en een schreeuw erbij). En omdat we wel mee wilden met de bus accepteerde we maar gewoon dat we hutje mutje met z'n drieën naast elkaar (en Judi naast een tweetal Vietnamezen; 1 normaal en 1 een zweterige schimmelman) naast een stink wc achterin de bus moesten zitten. Het nadeel van bovenin liggen is dat je dus met elke hobbel meehobbelt, en als je dan ook nog eens achterin zit wordt je bij elke hobbel ook nog eens gelanceerd! Zoals Elles in het begin als zei: het was net een achtbaanritje. Alleen dan voor 13 uur lang :s Het erge van naast de wc liggen is dat er ook constant een vieze wc lucht hangt! Daar had Elles het meeste last van. Ik had last van een gat in het plafond waar een enorme koude wind vandaan kwam waarom ik maar een soort van fatima hoofddoekje had gecreeerd om het minder koud te hebben. Natasja lag tussen de stank en de koude lucht in, en judi natuurlijk naast die Vietnamees. Na een uurtje lancerende achtbaanrit achter de rug te hebben gehad stopten we en werden om de een of andere onduidelijke reden onze tassen vanuit het bagageruim naar boven in de bus gehaald en werden ze ook nog eens bij ons achter in de bus gelegd. Dat duurde nog wel even waarna we weer verder zijn gegaan. Ik met mn fatima doekje om, Elles in de stank van de wc, Natasja in een soort van tweeseizoenen iets tussen warm en koud en Judi knus naast een Vietnamees in een bus waar we om de zoveel tijd gelanceerd werden! Wat een busrit!! Ik heb in ieder geval niet geslapen en was daarom ook best wel chagerijnig toen we eindelijk aankwamen bij Hoi An.

Eenmaal in Hoi An bleek werden we random langs de snelweg 15 kilometer van het stadje Hoi An afgezet en moesten we dus nog met de motor naar het stadje. Dat was ook nog wel een gedoe, omdat we natuurlijk met z'n vieren moesten en allevier een zware tas meesleurden. Dus dat duurde ook nog wel even, maar uiteindelijk kwamen we aan in Hoi An bij een super hostel met een ruime kamer, heerlijke bedden en een zwembad!! Dus ik ben direct in slaap gevallen en ben rond een uur of 3 weer wakker geworden. Daarna bij het zwembad gaan liggen en heerlijk uiteten weer! Het restaurantje waar we aten was van een vrouwtje die heel sociaal was en met haar klanten gelijk een babbeltje maakte. Daardoor kwamen ook veel klanten vaker terug, en dat hebben wij ook gedaan! Het werd ons stamcafe voor 2 daagjes :P Hoi An staat bekent als het stadje waar je kleren kan laten maken van goede kwaliteit! Dus zijn we op aanraden van het vrouwtje van het restaurant naar een tailor gegaan en hebben we besloten om allemaal een jumpsuit te laten maken van Japanse zijde! Deze was de volgende dag al klaar waarna nog een paar kleine aanpassingtjes gemaakt moesten worden en we ze vandaag (woensdag 16 juli) konden meenemen!! Echt heel snel, en ze zijn allemaal echt leuk geworden!! Gisteren zijn we nog met twee gehuurde scooters (Elles en Judi reden en Natasja en ik achterop) naar de Marble Mountains bij Danang geweest. Daar hebben we een aantal kleine grotjes bezocht nadat we eerst een heel aantal trappen op moesten! Echt enorm veel zweten maar wel heel leuk! Verder zijn we nog met de scooter naar een van de eilandjes daar geweest waar volgens de hostelman een strand was,maar die was dus nergens te bekennen. Die avond zijn we nog even rond gaan struinen (nadat we weer lekker gegeten hadden bij ons stamcafe :P) waar we puur toevallig echt in een heel erg leuk, gezellig, knus en brommerloos gedeelte van de stad aankwamen. Ik lees nu dat dat het oude gedeelte van de stad is wat vroeger Japans was en wat nu omgetoverd is tot een plek met knusse straatjes en restaurantjes. Heel veel sfeer! Dit stuk van Hoi An staat daarom ook op de Unesco World Heritage lijst! En terecht! Echt leuk gedeelte van de stad! Daar hebben we nog een drankje gedaan, hebben we nog wat souverniertjes gekocht en zijn we weer ons nest in gedoken! Vanochtend hebben we weer een ander transportmiddel uitegprobeert en hebben we een fiets gehuurd! Daarmee zijn we naar het strand gefietst en hebben we eventjes lekker liggen bakken :) Daarna onze jumpsuits nog een keer aangepast en meegenomen, nog een drankje gedaan bij ons stamcafe en met de taxi naar de trein gegaan waar we nu in zitten! Echt een enorme verbetering op onze vorige busrit!!

Na onze vorige buservaring hadden we besloten om dit stuk maar met de trein te doen, want dit stuk is ook zo lang reizen. En we hebben ook gelijk maar het vliegtuig geboekt van Hanoi naar Luang Prabang in Laos want dat schijnt echt een hellrit te zijn (minstens 32 uur in de bus over flutwegen)! Dat wilden we onszelf niet aandoen, en dan maar iets meer geld daaraan uitgeven, maar wel meer tijd over hebben in Laos! Dus eigenlijk wel een winwin situatie :P Maar nu dus over ongeveer 9 a 10 uur (of iets minder, ik weet het niet zeker) arriveren we in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, waar we een dagje gaan blijven en dan met de bus naar Halong Bay waar we willen zeilen of kayaken. Maar dat schijnt echt heel erg mooi te zijn dus ik ben benieuwd!! Ik schrijf de verhalen van daar en verder wel weer in een nieuwe blog die hopelijk iets sneller zal komen en daarom ook minder lang is :P! Want volgens mij is dit wel een uur lezen ofzo!!

In ieder geval tot de volgende blog!!

Liefs!!!

• 18 Juli 2014 - 09:22

Pauline:

Yeah, deze wel gelijk gelezen :p Wat doen jullie veel zeg! Klinkt echt geweldig allemaal. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende blog :) xx

• 18 Juli 2014 - 20:09

Anne :

Ohh heel leuk Manou! Wat een verhalen, goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben!! Ben erg benieuwd hoe het vervolg gaat zijn! Super leuk je stuk! Geniet ervan en pas goed op elkaar. Veel liefs!!

• 18 Juli 2014 - 20:15

Hanneke:

Hoi reizigers,
    Wat een mooi blog om te lezen!
    Marnou fijn dat je ons mee neemt op jullie reis!
    De volgende keer dat ik met de bus ga...zal ik ongetwijfeld aan jullie trip denken. Pfff wat een tocht! Maar onderdeel van jullie mooie ervaringen, hoort het er allemaal bij, top hoor!
    Geniet ervan en doe alle andere dames de groetjes en voor jou en Judi nog een extra dikke knuffel.

• 18 Juli 2014 - 23:40

Alma:

Hé meiden, afzien dat backpacken zeg! Niet misselijk geweest Judi? Zo te lezen wel lekker veel gezien en veel lol met elkaar. Lachen joh! Op het moment zelf dan vervloek je de hitte, het wachten etc maar altijd goed om er de humor van in te zien. En dat is inderdaad vaak na die tijd. Mooie verhalen om mee thuis te komen. Marnou, lange verhalen houd ik van ..... ennuh de tijd vloog om! Een uur is echt overdreven!
    Heel veel plezier meiden! Nog een foto van de jumpsuites-babes? Pas goed op elkaar! xxx liefs mam

• 20 Juli 2014 - 15:20

Annette Knoeff:

Hey meiden, wat een gave avonturen beleven jullie! Leuk om te lezen hoor.
    Nog een hele fijne tijd daar!
    XX Annette